30 d’abril del 2011

James Pants















Brut, reverberador, catxondo, loungie, fosc, vidriós, ballable, retro-futurista, rockero, petardo, cocktailero i bla bla bla. Aquest home regala algun dels temes més acoll(on)idors i esquerps de l'any. Amb gent com aquesta recordes (si és que ho pots oblidar) perquè t'agrada tant la música.

Light Asylum













Aquest projecte liderat des de Brooklyn (com no?) per Shannon Funchness ha facturat un dels temes que més m'han acompanyat aquest any tot i ser publicat l'any passat. Aquest projecte d'electro fosc pels amants, entre els que m'incloc, de la música gòtica (?) de ball esdevé una salvació. Amen. Temazo!

13 de març del 2011

12 de març del 2011

Agoria

Sebastien Devaud ja porta uns quants èxits i alguns anys a l'esquena. Ja sigui per algun hit propi o alguna remescla d'estrany però ha cabinat tots els temples de l'electrònica mundial i ha punxat mano a mano amb alguns dels mestres de Detroit i Londres. La seva família (el pare, arquitecte il·luminat i la mare, cantant d'ópera o professora de música) deu haver tingut alguna cosa a veure. Electrònica minimalista amb tocs de paisatgisme detallista. Com sempre, el minutatge de l'electrònica requereix dedicació. Val molt la pena.

11 de març del 2011

Bombay Bicycle Club

Podrien ser de les càlides costes californianes però són de les cada cop menys boiroses vores del Tàmesis. Des del nord de Londres aquesta banda proclama un folk nu i detallista, pausat i ric en el "menys és més" que no és tan menys com el que pot semblar. Bé, una descoberta (resulta que el NME i el festival de Reading els van senyalar fa uns anys) emparentada amb un Devendra delicat. Així que tot i tenir tres llargs els acabem de caçar. Bona peça.

17 de febrer del 2011

Gate


Projecte personal del que era líder de la banda novazelandesa The Dead C. Michael Morley s'endinsa al terreny de l'electrònica èpica, ferèstega i suggerent. Més de 6 minuts per viatjar amb la ment amb el ferrocarril que pot ser la oïda.

12 de febrer del 2011

Coma Cinema















Un projecte personal des de South Carolina que ha anat creixent amb el temps. Com la majoria, vaja. Neixia el 2005 però fins l'any passat no facturava un llarg. El nou disc, segon llarg si no m'equivoco, "Blue Suicide" encara no té discogràfica però ja està entre els meus preferits del 2011 (amb el permís de Destroyer, Minks, Cut Copy i Iron&Wine). Indie-rock i nou-folk, poesia visceral i música cerebral, hits impossibles a l'instant. Tot sense pretensions explícites. Enjoy.
Aquí us regalen els treballs anteriors.
Aquí tres de les perles del nou.

Matthew Dear

Productor de techno, un dels mestres (Audion) del micro-house (o del house de qualitat detallista amb classe, pels que no els agradin les etiquetes) i autor del pop electrònic menys pop dels últims anys. Tot i néixer a Texas l'ubicariem fàcilment a Berlin. Amb el seu últim disc va tornar a confirmar que és una veu a seguir seguint.

4 de febrer del 2011

The Highwaymen

Una superbanda de catedràtics del country. Un invent similar més hortodox al que també farien els imperdibles The Traveling Wilburys (Dylan, Petty, Orbison i George Harrison). Aquí els noms també tiren d'esquena: Johnny Cash, Kris Kristofferson, Willie Nelson i Waylon Jennings. Com deia, country amb la foscor que regalen les veus i la claror que obligava la producció de l'època.

31 de gener del 2011

The 13th Floor Elevators

Una banda que no hauria de necessitar presentació, la psicodèlia rock dels 60 en estat pur. En els dies dels primers Beatles i Stones a San Francisco hi passaven coses bastant més interesants. Els Elevators van facturar un disc que passarà a la posteritat per bo i brut. Dos conceptes, bé, un, el segon, que no es va valorar fins que va sortir de Detroit (Stooges, MC5). Obligatoris pel amants de la música així com el recopilatori del gènere: "Nuggets: original arthyfacts from the first psychedelic era" (on surten més de 50 bandes). Un hit immortal, una banda fonamental.

19 d’octubre del 2010

Ben Talmi

Aquest jove autor, nadiu de Boston, s'ha muntat un estudi casolà i ha fabricat aquest EP impecable ple de ,matisos i amb melodies de mestre. Una delícia i una descoberta.

4 d’octubre del 2010

24 de setembre del 2010

The Radio Dept













Des de Suècia, aquesta banda ja fa anys que es dedica a repassar el so shoegazer amb una gràcia inusual. Amb el seu 6è llarg publicat aquest any 2010 destil·len una sensibilitat pop impecable sobre un núvol elegant de distorsió mesurada. Personalment ja els tinc entre els meus LPs preferits de la collita de l'any. Molt més que recomanables.

ULTRASON


















L'estiu del 2010 el Llorenç Roviras i un servidor vam fer un programa especial de 9 capítols. Es tractava de fer un viatge amb una forta càrrega personal per diferents estadis o situacions de la vida d'una persona. Començant pel bressol i acabant a un funeral vam anar repassant situacions com un a festa infantil o una festa menys ingènua i aturant-nos en events com un casament o l'enamorament i en situacions com el sexe o la degradació moral.
Aquí adjunto un link on els podeu escoltar en streaming o descarregar per l'ipod.
Només que disfruteu escoltant un quart del que vam fer nosaltres fent-lo ja us val la pena.


6 de setembre del 2010

Damien Jurado













El cantautor de Seattle fa poc ha publicat el seu 11è treball d'estudi i ens segueix deixant sense paraules. Amb una delicadesa aspre, la seva veu fosca però clarivident segueix suggerint que la seva carrera no és la d'un més. Un nom a seguir tenint en compte entre els grans trobadors del folk americà contemporani.

5 de setembre del 2010

Woozy Viper

Un duet de germans des de Nova York. Amb la mirada posada al rock i pop dels anys 60 ja han editat un parell de discs. L'últim, "Rock & Roll"editat aquest any 2010 i disponible gratuïtament a la seva pàgina web www.woozyviper.com. It's only rock n roll but...

30 de juny del 2010

Arms & Sleepers


Una banda de Boston que bé podria ser d'Islàndia i de Bristol. Indietrònica que no descobreix rés però que ens dona tot allò que demanem a la bona música. So i fetge. Un viatge d'aquells que només comencen.

29 de juny del 2010

Cohen


Una altra veu acompanyada de guitarra de la costa nord-oest americana. Podria ser "una altra" més si no ens hagués robat el cor i les orelles amb una música rica però senzilla que bé es pot sentir o escoltar en un menjador agradable com al mig d'un camp de blat com a l'últim pam d'un penyasegat. Genial. Tristament segueix sent un secret... ssssssssh

Detektivbyrån


Una banda sueca que llisca entre el folk d'arrels i l'electrònica, aquí entre la cançó de bressol i el sons dels gitanos balcànics.

The Whitest Boy Alive


És difícil dir alguna cosa nova d'aquesta troupe. Tot i que tenen el cuartel general a Berlin sempre els he considerat nòrdics. Igual és que el seu membre més eminent, Erlend Øye (Kings Of Convenience i DJ selector de fama merescuda) prové d'aquelles contrades suposadament gèlides. Pop deliciós en la línia d'uns Belle and Sebastian en cru. Una delícia, vaja.

Modest Mouse


Un dels millors temes d'una de les millors bandes indie-mainstream americanes del nou segle. Tot i iniciar la carrera als 90, firmaven per Epic amb aquest treball i encara no m'he penedit de comprar-me'l. Aposta segura, coherent i eficient. Un valor.

10 de juny del 2010

Jóhann Jóhannsson


Aquest músic i sacsejador cultural islandès fa gairebé deu anys que munta saraus mentre composa paisatges sonors per instal·lacions, espectacles i pel·lícules o produeix discs de gent com Marc Almond, Pan Sonic o Barry Adamson. Entre museus d'art contemporani i festivals de música avançada ha robat cors de orelles més afins a l'electrònica i el pop més pausat. Delicat i impecable. Un referent de la nova contemporània.

4 de juny del 2010

Woods













La banda de Brooklyn l'any passat ens regalava un tercer treball ("Songs Of Shame") ple de petites meravelles. Segueixen els seus viatges personals al passat amb una producció que els fa sonar actuals i especials tot i jugar amb la sopa d'all. Aquest any repeteixen la fórmula i segueixen sonant tan apetitosos com uns postres després d'un dinar justet. Un postre d'aquell però que també entraria sense gana.

22 de maig del 2010

Guillermo Saccomanno















"Lo reconoce, no, no ha leído a los rusos. A él le apasionan las revistas científicas. Cuanto más avanza la ciencia en sus investigaciones sobre el ser humano, más se aleja del conocimiento del alma. PORQUE AL ACERCARNOS A LA VERDAD, NOS ACERCAMOS AL DOLOR. En vez de infundirle paz, dice, las revistas científicas lo hacen sentir más microbio."

"El oficinista" 2010

21 de maig del 2010

Emily Jane White














Aquesta cantautora californiana va publicar fa un mes el seu segon disc. Amb una veu entre dolça i crua que emociona i pot arribar a esgarrifar s'apropa a les mestresses de folk nord-americà, entre Chan Marshall (Cat Power) i Hope Sandoval (Mazzy Star). Compartint terreny estilístic i paranys de foscor. Un altre dels meus temes preferits del que va d'any.

20 de maig del 2010

Primary 1














Sota aquest projecte, el productor britànic Joe Flory fa uns anys que es dedica a inventar càpsules de pop electrònic infal·lible. Mentre ens planteja el dubte de si finalment editarà un treball complet ens regala aquesta preciositat ballable i escoltable a parts igual acompanyat de la veu inestimable de Nina Persson (The Cardigans). Una cançó difícil de no repetir.

Magic Man













Un duet de Boston que després de la inspiració sorgida d'un estiu a la campinya francesa van fabricar el seu treball de debut entre produccions a distància i mails retocadors. Pop sintètic enganxós (en el bon sentit) amb uns certs aires d'èpica modesta. Es pot descarregar al link que adjuntem. Un hit pel disc dur, vaja.

2 de maig del 2010

Dum Dum Girls















El nom de la banda fa referència a The Vaselines i l'Iggy Pop. Primera pista. Sonen clàssicament gamberres i brutament elegants. Sub Pop, també, els hi ha fet cas i els hi ha publicat el debut. Un d'aquests grups que escoltes i escoltes i no te'n canses. De moment. Al Primavera Sound demostaran que ofereixen sobre les taules.

Zola Jesus













Hipnòtic i jove. Fosc i modern. Bat For Lashes podria ser una referència. Una passejada sincopada per l'electrònica de sofa d'avui. És russa o filla o neta d'immigrants de per allà instal·lada a Arizona però sona a la post-apocalipsi alemanya tal i com es revisita en l'actualitat .... un plaer descobrir-la.

28 d’abril del 2010

Port O'Brien + Laura Gibson @ Razzmatazz 3 Barcelona (27/04/2010)

Ja em començo a cansar d'haver de parlar tant sovint del públic dels concerts. Si no ho faig, però, rebento. ¿Per què a les sales petites on s'hauria d'imposar el respecte vers l'escenari hi ha un percentatge tant elevat de cretins? (Fills de la gran puta seria més adequat.) Buagh.
Bé, obria la Laura Gibson amb un fragilitat gairebé desconcertant. Folk miniaturista sense el barroquisme d'una Joana Newsom ni la cruesa d'una Chan Marshall jove però també amb un discurs molt textual i d'una delicadesa immortal. Amb només la companyia de la seva veu i guitarra i de la melòdica, el plat, la trompeta, el teclat, el bombo i el cor d'un sol acompanyant polifònic ens ha sabut fer esboçar més d'un somriure de tendresa i alguns trets de pell gallinàcia. Segur que ha venut més discs avui que el mateix mes de l'any passat.
El plat fort era Port O'Brien. Una banda liderada per un pescador a part-time que saben transmetre el seu folk-rock contemporani i atemporal a vegades histriònic d'altres pausat amb una espontaneïtat despampanant. Cançons portuàries californianes amb aires del desert més clàssic mesclat amb un rock contemporani d'uns Arcade Fire sense megàfons ni milions de cordes. No han transmès la delicadesa dels seus discs però ens han fet passar una estona inoblidable. Autenticitat i entrega. Bones cançons i feedback amb el públic. Quan s'ha arribat a un punt en que la sovint sobrevalorada innovació és tant difícil (fora l'electrònica, més) l'essència i el discurs personal són la fusta que sura on ens hem d'agafar els nàufrags de la melomania.

Aquí pots veure un concert sencer molt semblant al que hem vist avui:

20 d’abril del 2010

Liquid Days


Michael C. és un productor de Brooklyn que debuta sota aquest pseudònim amb un EP. No en sabem gran cosa a part que obria el seu myspace el febrer d'aquest any així que encara està ben calentet, sortint de les brases amb les que cuina una electrònica força suggestiva, drònica i shoegazer.

Julian Plenti


El britànic Paul Banks no en té prou amb liderar la banda Interpol. Sota aquest alter-ego, inclús abans de posar veu i mestratge als seus Chameleons particulars, ja desplegava el per petits escenaris en format acústic. L'any passat publicava disc de debut en una línia molt similar a quan es fa acompanyar. Rock d'avui amb la vista als 80. Quina veu!

19 d’abril del 2010

Mishima @ Faktoria d'Arts (Terrassa 16/04/2010)











Quan vaig sentir "Miquel a l'accés 14" em va passar alguna cosa. Quan em vaig comprar i mamar "Set tota la vida" vaig trontollar i el vaig haver de regalar al S que té bon gust i vivia lluny i allà tot i haver-hi molts CDs no el venien i intuïa o sabia que li agradaria. Ja era el quart llarg de la banda però a les coses bones millor arribar-hi tard que no fer-ho.
Presentant el seu nou disc han demostrat per enèssima vegada que no era un miratge.
Ells (o ell?) anomenen Nick Cave, Tom Waits i Leonard Cohen. I si aquest és l'imaginari del rerafons, el que trascendeix, sense aquests, o amb ells i amb molts d'altres, Mishima hi serien igualment. Si aquest país no fos tant petit potser no els hauriem arribat a sentir fa tres anys però també hi serien i serien igual de bons. Quan el talent i la coherència s'uneixen i s'expressen i a sobre la base surt de la llibertat i d'haver escoltat i processat prodigiosament bé Phil Spector, brit-pop del bò, Motown, la foscor dels 80, rock n roll, shoegazing, nou folk i rock contemporani entre d'altres el camí no pot ser un altre que l'èxit.
La secció rítmica és fonamental, la guitarra prim-mirada i paisatgista, el teclat acaronador i efectiu i la guitarra acústica i la veu i els textes acaben de construir un oasi cada cop menys solitari dins la música feta en la nostra llengua.

1 d’abril del 2010

The Soft Moon














Luis Vasquez és l'home que s'amaga darrera aquest projecte. Foscor vuitantera i shoegazing dels noranta des del San Francisco d'avui. Només ha penjat alguns temes al seu myspace i ja estic convençut que el ballaré fins la fi dels dies.

27 de març del 2010

Midlake















Aquesta banda texana publica el seu tercer llarg des de 2004. Pop, rock i folk es creuen amb una aura mística que traspassa els porus de la pell i et deixa l'esperit xop. Tot i que segueixo preferint alguns treballs anteriors segueixen a un nivell més que acceptable. Com a mostra, un parell de temes, un nou i un de l'anterior disc.

Nancy Sinatra















Filla d'una de les més grans icones del show business i de la cultura americana del segle XX va saber situar-se en un espai propi. Si la ombra del seu pare sempre va ser present va saber llaurar-se una carrera amb veu i personalitat pròpia. Un dels seus temes infal·libles. Mmmmm.

18 de març del 2010

Brian Eno
















Un dels noms cabdals de la música dels últims 35 anys. Minimalista amb sintetitzadors o rocker glam, avantguardista o fabricant d'èxits però sempre meticulós i transgresor. El seu geni també ha estat aplicat a la producció o l'art multimèdia. És difícil resumir-ho en quatre línies. Necessitaríem una tesi doctoral. El reivindiquem, com no, amb música.

13 de març del 2010

Gonjasufi














Una de les noves apostes de Warp, segell de garantia i espai de llibertat musical molt exigent. Com es podria entendre si no la llibertat? Trip i hip hop, blues, soul, garage, IDM, Tom Waits, Nusrat Fateh Ali Khan, Stooges, The Books, grifa i samplers de sevillanes... Podriem seguir ad nauseam però em faltaria cultura musical. Un disc orgànic i digital, explícit i directe però cuinat al foc adequat, lent. De la mà de Flying Lotus i The Gaslamp Killer. L'obra completa que més m'ha frapat i flipat d'aquest 2010. Segurament encara és aviat per opinar però...

Wantun

Una banda catalana amb nom de plat oriental. Despista d'entrada però el discurs musical és menys llunyà del que ens suggereix el nom. Indie-pop contemporani en la nostra llengua, pop amb toc sintètics entre el 90 i avui. Són de Blanes, van guanyar varis premis amb el seu EP de debut i Picap el acaba de publicar "Animalia", el seu primer llarg gravat als estudis Blind Records. Els seguirem.
Videoclip de la Lyona.



2 de març del 2010

Son Lux

Fa dos anys el segell Anticon -cau de hip hop underground a la frontera del pop farcit de noms molt més que recomanables com Why?, cLOUDDEAD, Sage Francis, Themselves,...- li editava el seu llarg de debut. Acaba de publicar un EP. Si als 6 anys ja tocava al piano als 30 té la capacitat per deconstruir sons electrònics i fer-los jaure sobre melodies de piano amb una naturalitat despampanant. Promesa casi consolidada.

27 de febrer del 2010

Ty Segall

Membre fundador de la banda Epsilons, fa un parell d'anys iniciava un projecte menys personal però no menys despullat. De fet aquí hi trobarem garatge i psicodèlia, melodies embrutades i contundència sense paliatius. El tio és un punk catxondo però sense bromes. Si teniu veïns irritants punxeu-lo a tota castanya i aquest cop guanyareu.

26 de febrer del 2010

Estúpida Erikah @ Hotel de Matadepera 25/02/2010










Doncs ara sí, la meva banda catalana preferida dels últims mesos aterrava al nostre poble. Ja era hora. Dic preferida perquè els seus directes són gloriosos. Crec que la proximitat no m'encega. Destilen música essencial per tots els racons. La base és un folk i rock i pop contemporani on conflueix tot el bo i millor de la música independent dels últims 20 anys. A vegades inclús més enrere o més al costat. Acaben de gravar un disc que encara no he escoltat prou i que està pendent de publicació. Els temes que inclourà "Decorant interiors, decorant exteriors" desprenen autenticitat i savoir faire. Cançons de pèrdua o d'una quotidianitat detallista, crescendos èpics on dels murmuris es passa als crits estripats o cançons amables impecablement facturades per músics amb talent i amb la comoditat que dona fer les coses que et surten des del més endins. Bé, per resumir, una banda que sobre les taules m'ha donat moments inoblidables i sota les teules regalen estones més que agradables on han apropat a la nostra llengua i amb el seu propi filtre referències com Micah P. Hinson, Arab Strap, Low, Tom Waits, Smog, Johnny Cash, Tindersticks, Sr Chinarro entre d'altres. En aquest cas les referències no castren, despleguen les ales i et (els) fan volar.
Volem el disc al carrer ja!

24 de febrer del 2010

A Singer Of Songs

Tornem al territori narcòtic que més ens apassiona, deu ser l'edat. Aquest projecte personal afincat a Barcelona sona a folk nord-americà cru i directe. Sense floritures innecessàries i transparent i proper com una lent de contacte.

22 de febrer del 2010

Manel @ Cargo London 21/02/2010













Doncs també me'ls he trobat a Londres. Els omnipresents (en aquest cas, merescudament) també actuaven a la capital britànica curiosament un dia en el que per raons de feina em trobava per allà. La intenció no era anar-los a veure però sí que volia visitar el mític club en la sessió del dia anterior de Pantha Du Prince. Era un dissabte i ens vam topar de cara amb un sold-out estrepitós. Doncs ara sí, aniríem a veure Manel el dia següent. L'entrada de la sala, situada al barri de Shoreditch sota un pont de vies de tren, és fantàstica. Només de fora ja promet i el que s'hi programa està a l'alçada o més amunt.
Manel aquella nit acabaven la mini-gira britànica després de passar per Manchester i Glasgow. El concert també va ser sold-out. La colònia catalana acompanyada de part de l'espanyola va omplir la sala a rebentar. El concert bo, com sempre, sense sorpreses. Els millors professors europeus de pe a pa desordenat i la genial versió de Pulp. Idèntic als que han fet durant tota aquesta gira amb la peculiaritat de que els monòlegs introductoris eren en anglès i els versos del públic també, tot plegat amb un accent d'Olot o Barcelona que tirava enrere. Només em queda que seguir felicitant a una banda que amb una música sense excessives pretensions aparents però amb molt bones cançons i lletres properes però fantàsticament elaborades han tornat a demostrar que en català es pot i, de fet, es fa molt bona música. God save Manel!